Column: High-fivend de zaal binnen!
Student of professional?
Lange tijd zat ik in het grijze gebied van ‘nog niet afgestudeerd maar wel al aan het werk’. Bezig met mijn scriptie voor mijn opleiding Research Master Communication Science en ondertussen bezig met het organiseren van allerlei interessante evenementen bij iMMovator. Een leuke maar ook bijzondere combinatie.
De master die ik volgde is bedoeld om studenten op te leiden tot onderzoeker. Het gaat vaak om de vraag hoe media het gedrag van mensen beïnvloeden.Dit wordt bijvoorbeeld onderzocht door middel van vragenlijsten of experimenten. Wij research master studenten hielden ons bezig met de voor- en nadelen van deze onderzoeksmethoden. Een opleiding met veel diepgang. Onderzoek doen kost tijd – zeker als je het goed wilt doen. Als een onderzoek gepubliceerd wordt, kunnen de onderzoeksresultaten alweer meer dan een jaar oud zijn.
Bij iMMovator raakte ik juist in aanraking met de voorkant van de industrie. Tijdens de Cross Media Cafés komen dikwijls producten en verhalen aan de orde waar de consument het komende jaar nog geen weet van heeft. Nieuwe initiatieven zoals interactiviteit bij televisie kijken waren toen ik studeerde nog een onontgonnen gebied in de wetenschap. “De wetenschap loopt ongeveer vijf jaar achter op de praktijk” zei iemand eens tegen me. Of het echt vijf jaar is durf ik niet te zeggen, maar de werkvelden van iMMovator en de universiteit waren een wereld van verschil!
Het contrast had niet groter kunnen zijn toen ik een keer in één week een academisch congres (het Etmaal van de Communicatie) en een Cross Media Café bezocht. Terwijl de keynote speaker op het etmaal het had over de ‘couch potato’ ging het Cross Media Café Digitale Televisie juist over allerlei manieren waarop televisie kijken interactief gaat worden.
De Media Future Week probeert deze twee werelden dichter bij elkaar te brengen: de vernieuwing van vandaag de dag met diepgang bekeken. Het evenement voegt er eigenlijk nog een nieuwe dimensie aan toe, door vooruit te kijken naar wat komen gaat, een blik in de ‘near future’. Ik heb een gedeelte van de week mogen meemaken vanuit de organisatie. Stiekem was ik behoorlijk jaloers op de studenten die mochten deelnemen aan het programma. Wat had ik graag in hun schoenen gestaan tijdens mijn eigen opleiding! Waarschijnlijk beseffen ze na een paar jaar pas goed dat het heel bijzonder is dat ze hebben mogen werken met mediagoeroes als Gerd Leonhard, Marian Salzman, Chris Crawford en Seth Shapiro.
Toch was de waardering die we terug kregen van de studenten er niet minder om. Na keynotespeeches brak dikwijls een gejoel van jewelste los. Je zag hoe Marian Salzman na een vlucht van 8 uur weer energie kreeg van de studenten. Als organisatie was het daardoor ook een heel bijzonder event: het enige event waarbij deelnemers high fivend de zaal binnen kwamen na de pauze. Hoe cool zou het zijn als bezoekers van het Cross Media Café Monique massaal na het event een high five komen geven als blijk van waardering?
Die combinatie, het enthousiasme van jonge honden en de rush van media visionairs die niet achteruit kijken zoals veel academici, maar juist vooruit naar wat komen gaat maakt de Media Future Week tot een bijzonder evenement. De rush rondom innovatie (de wereld van iMMovator) gecombineerd met een academische verdieping (de wereld van universiteiten) en ontwikkelingen die je wereld binnen vijf jaar op zijn kop zetten: dat is de Media Future Week!
Marlies Hakvoort is afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en doet de communicatie en marketing van iMMovator.